Prodejní formulář

Prodejní formulář je srdcem celého automatizovaného prodejního procesu ve FAPI. Je to objekt, v němž se stýkají a propojují všechny kroky, které FAPI provádí automaticky - příjem objednávky, vystavení a zaslání faktury, zprostředkování platby i veškeré akce navázané na zpracování objednávky, jako je například automatické doručení zboží či služby po zaplacení.
Prostřednictvím prodejního formuláře umístěného na vaší webové stránce zákazník vyplňuje a odesílá svou objednávku.

Správa prodejních formulářů

Všechny operace, které lze s prodejním formulářem provádět, najdete v nabídce Prodej - Prodejní formuláře.

Prodejní formulář vytvoříte stiskem tlačítka Nový prodejní formulář.

Nový prodejní formulář lze vytvořit také pomocí tlačítka Duplikovat, kdy se do nově vytvářeného prodejního formuláře přenese obsah a nastavení jiného, již existujícího prodejního formuláře. Tuto funkci oceníte zejména tehdy, když vytváříte více prodejních formulářů s obdobným nastavením.

Jestliže chcete stávající prodejní formulář upravit, stiskněte u příslušného prodejního formuláře tlačítko Upravit.

Prodejní formulář v podobě, v jaké jej uvidí zákazník na webové stránce, zobrazíte stiskem tlačítka Náhled. Náhledová stránka obsahuje mimo jiné i kód pro vložení prodejního formuláře na web. Formulář na náhledové stránce je plně funkční, lze přes něj tedy vytvářet objednávky. Náhled se zobrazuje také bezprostředně po uložení nastavení prodejního formuláře.

Prodejní formulář smažete stiskem tlačítka Smazat.

Nastavení prodejního formuláře

Při vytváření, duplikování a úpravě prodejního formuláře se dostanete do jeho nastavení, které je pro přehlednost rozděleno do několika samostatných částí.

Podrobnější informace k nastavení prodejního formuláře i tipy a rady jak postupovat najdete přímo v aplikaci v modře podbarvených boxech nebo u jednotlivých polí pod ikonou otazníku.

1. Základní nastavení

V úvodním kroku vyplňte jméno formuláře, popř. jeho zařazení pod určitý projekt.

2. Položky a ceny

Na druhé záložce nastavte položky, které se budou zákazníkovi nabízet v objednávkovém formuláři a po zakoupení budou obsaženy ve faktuře. Položky můžete vybírat z již přednastavených šablon prodejních položek nebo přímo z prodejního formuláře vytvářet nové. Více o práci s prodejními položkami se dozvíte v návodu  Prodejní položky.

V sekci Pokročilé možnosti lze nastavit další parametry vztahující se k prodejním položkám.
Pomocí volby Nabízet upselly můžete po odeslání objednávkového formuláře svým zákazníkům nabídnout přidání dalšího produktu k již uskutečněné objednávce. Více o upsellu (odkaz).
Volba Umožnit změnu počtu kusů umožní zákazníkovi v objednávce měnit počet kusů každé položky.
Zaškrtnutí parametru Umožnit výběr více položek (zobrazuje se pouze tehdy, obsahuje-li prodejní formulář více položek) povolí zákazníkovi vybrat v objednávce více než jednu z nabízených položek. V opačném případě může vybrat pouze jednu položku.

3. Platby a fakturace

V této části vyberte nabízené způsoby platby a nastavte další parametry fakturace.

Jaké způsoby platby se budou v daném prodejním formuláři zákazníkům nabízet, nastavíte v sekci Způsob platby, popř. Platební brána - propojení s GoPay, kde lze vytvořit a nastavit i propojení s platební bránou, a umožnit tak zákazníkům platit on-line. Přehled podporovaných platebních metod najdete v článku Platby ve FAPI.

Můžete zde nastavit také další parametry fakturace, jako jsou např. používaná měna, číselná řada pro vystavování dokladů, režim vystavování zálohových faktur či přenesení daňové povinnosti při fakturaci do zahraniční.

Proč vystavovat zálohové faktury? Zálohová faktura obsahuje obdobné údaje jako faktura a používá se jako výzva k platbě či jako nezávazná cenová nabídka. Teprve po její úhradě dodavatel vystavuje fakturu (daňový doklad). Vzhledem k tomu, že zálohová faktura není na rozdíl od faktury účetním ani daňovým dokladem, v případě nezaplacení zálohové faktury odpadá nutnost stornování účetních dokladů, čímž se výrazně zjednodušuje s tím spojená administrativa.

Pokud chcete svým zákazníkům umožnit zaplatit objednávku ve více splátkách, stačí zde uvést počet splátek. Celková cena se pak rozdělí na zadaný počet splátek. Periodu splátek určíte v nabídce Nastavení - Nastavení fakturace.
Prodejní formulář vám umožňuje automatizovat i pravidelnou fakturaci. U volby Vystavovat pravidelné faktury stačí nastavit periodu fakturace a o zbytek se FAPI postará samo. První faktura je vystavena ihned po uskutečnění objednávky, další se vystavují periodicky v zadaném intervalu. Dobu vystavování faktur můžete omezit datem ukončení. Více se dozvíte v návodu Pravidelná fakturace.

4. Akce

Na této záložce nastavíte základní parametry automatické komunikace a akce, které se vykonají v různých fázích zpracování objednávky.
Údaje v sekci Šablony zpráv a upomínek se týkají nastavení automatické komunikace se zákazníkem. Můžete zde vybrat, jaká sada šablon zpráv a upomínek se bude pro daný prodejní formulář používat, a také to, zda vám na vaši e-mailovou adresu bude chodit zpráva o každé uskutečněné objednávce. Více o šablonách zpráv a upomínek se dozvíte návodech Šablony zprávUpomínky.

V sekci Akce můžete nastavit, co se má provést v různých fázích zpracování objednávky. Pomocí akcí můžete zajistit například dodání produktu (odešle se e-mail s odkazem na kupovaný eBook) nebo založit členskou sekci a klientovi zaslat přístupové údaje. Akce mohou provádět i další úkony, jako je přenesení kontaktních údajů do aplikace SmartEmailing nebo zaslání e-mailu či SMS zprávy.

Akce se spouští vždy v návaznosti na určitou událost, která nastane. Událost je tedy podmínka, při jejímž splnění se akce provede.

S jakými událostmi a akcemi FAPI pracuje?

Dostupné události:
  • vystavení objednávky
  • zaplacení objednávky
  • stornování objednávky
  • objednání položky
  • zaplacení položky
  • stornování položky
Dostupné akce:
  • spustit programový script
  • přidat kontakt do SmartEmailingu
  • odebrat kontakt ze SmartEmailingu
  • odeslat email klientovi
  • odeslat email na zadanou adresu
  • odeslat SMS klientovi

Standardní komunikaci se zákazníkem, jako je např. zaslání e-mailu s fakturou po vystavení nebo zaplacení dokladu, zajišťuje v prodejním formuláři přiřazená sada šablon zpráv (pole Šablony zpráv). Pomocí akcí má tedy smysl automatizovat zasílání pouze takových zpráv, které nejsou součástí standardní funkcionality, např. výzvu k odeslání hmotného produktu expedičním oddělením.

5. Děkovací a chybová stránka

Zde nastavíte, jaká stránka se zobrazí zákazníkovi po úspěšném odeslání objednávky, resp. pokud při zpracovávání objednávky dojde k chybě. Stránku lze vytvořit v jednoduchém editoru buď přímo v aplikaci, nebo můžete vložit odkaz na vlastní stránku.

Pokud spolupracujete s affiliate partnery, můžete zde nastavit propojení prodejního formuláře s provizním systémem Affilbox. Po uskutečnění nákupu prostřednictvím prodejního formuláře se partnerovi, který zákazníka doporučil, započítá provize z prodeje. Více o systému Affilbox

6. Vzhled

Na poslední záložce nastavíte, jak se objednávkový formulář bude zobrazovat zákazníkům na vaší webové stránce a jaké údaje bude obsahovat.

Kromě přítomnosti jednotlivých polí v objednávkovém formuláři zde můžete nastavit i způsob zobrazení cen (ceny mohou být uvedené včetně DPH, nebo zvlášť základ a částka DPH).
Volba Jazyk prodejního formuláře určuje, v jakém jazyce se bude zobrazovat objednávkový formulář a vystavovat faktury. Vybírat můžete z češtiny, slovenštiny, angličtiny a němčiny.

Jazyk prodejního formuláře ovlivňuje i výchozí stát zákazníka v objednávkovém formuláři. Pro češtinu je to Česká republika, pro slovenštinu Slovenská republika, pro němčinu Německo a pro angličtinu Velká Británie.

Prodejní formulář je možné využívat rovněž ve zjednodušené podobě, kdy je po zákazníkovi vyžadováno vyplnění pouze e-mailové adresy (volitelně také jména a čísla mobilního telefonu). V tomto režimu FAPI vystavuje tzv. zjednodušené daňové doklady, které lze použít jen při fakturaci v Kč do výše 10000 Kč.

Chcete-li, aby zákazník před odesláním objednávky potvrdil svůj souhlas s obchodními podmínkami, zaškrtněte volbu Požadovat souhlas s obchodními podmínkami a uveďte adresu odkazu na obchodní podmínky.

Vzhled objednávkového formuláře můžete přizpůsobit vlastnímu vkusu či svým webovým stránkám buď s využitím CSS stylů (vzorový CSS soubor k úpravě si můžete stáhnout zde), nebo pomocí interního editoru vzhledu (volba Upravit vzhled formuláře).