Import plateb z banky
Sotva můžeme tvrdit, že je prodejní proces automatický, dokud prodejní systém neumí sám párovat přijaté platby s fakturami. Jak se zbavit rutinní práce, jako je kontrola plateb na účtu, jejich párování s fakturami a ruční potvrzení zaplacení, si popíšeme v tomto článku.
Import plateb z banky se týká pouze plateb, které přijímáte přímo na svůj bankovní účet pomocí klasického bankovního převodu. Nemá nic společného s platbami přijatými prostřednictvím platební brány.
Jak se informace o platbách dostanou do FAPI?
Funkce Import plateb propojí váš bankovní účet s FAPI. Aplikace v pravidelných intervalech (1x za hodinu) stahuje z bankovního účtu údaje o příchozích platbách a ukládá je do FAPI. Informace o platbách můžete do FAPI stahovat z libovolného počtu bankovních účtů.
Pokud jde o způsob importu plateb, na výběr máte ze dvou možností:
- API - informace o došlých platbách získává FAPI přímo skrze API (Application Programming Interface) rozhraní. Pro přístup je potřeba zadat speciálně vygenerovaný token (šifrovací klíč). Metoda je nejjednodušší a nespolehlivější, momentálně ji však podporujeme pouze u Fio banky.
- FAPI e-mailová schránka - informace o došlých platbách jsou vaší bankou zasílány do e-mailové schránky FAPI, odkud si je FAPI stahuje. Pokud nemá banka API, pak doporučujeme použít tento způsob.
Doporučujeme pro účely přijímání plateb ve FAPI používat samostatný bankovní účet. V opačném případě se při importu plateb budou z bankovního účtu do FAPI stahovat i údaje o platbách, které s FAPI nesouvisí.
Z jakých bank lze platby stahovat?
FAPI aktuálně podporuje import plateb z následujících bank:
- Fio banka (CZ, SK)
- Komerční banka (CZ)
- Raiffeisenbank (CZ)
- ČSOB - Era (CZ, SK)
- MONETA Money Bank (CZ)
- Air Bank (CZ)
- Tatra banka (SK)
UniCredit Bank (CZ)- Dočasně nedostupné- VÚB banka (SK)
- Česká spořitelna (CZ)
Nabídku bank, ze kterých FAPI dokáže importovat platby, rozšiřujeme postupně. Pokud vaše banka chybí, napište nám a my ji do FAPI přidáme. Bohužel ne všechny banky komunikují ve formátu, který FAPI vyžaduje, a propojení pak není možné. Z bank na českém trhu je to případ třeba mBank.
Jak se párují platby?
Platby stažené do FAPI jsou automaticky párovány s vystavenými fakturami, a to na základě shodného variabilního symbolu. Pokud je po spárování dosaženo plné úhrady faktury, je faktura automaticky označena jako zaplacená.
Při párování nerozhoduje, na jaký z propojených bankovních účtů (je-li jich více) byla platba přijata.
Pokud není variabilní symbol zadán u platby standardním způsobem, pokusí se jej FAPI alternativně získat ze zprávy pro příjemce.
Pokud je u pravidelné fakturace nastaveno automatické strhávání z karty, platby přichází vždy s variabilním symbolem první vystavené faktury. V tomto případě bude platba automaticky spárována s první nezaplacenou fakturou, která patří do této pravidelné fakturace.
Nastavení importu plateb
Pro automatické stahování a párování přijatých plateb ve FAPI je potřeba provést následující nastavení:
- Nastavení získávání informací z bankovního účtu (v internetovém bankovnictví)
- Nastavení importu plateb ve FAPI
1. Nastavení získávání informací z bankovního účtu
Informace o platbách došlých na účet se získávají u každé banky specifickým způsobem. Postup se liší také v závislosti na tom, jaký způsob importu zvolíte (API, nebo e-mail). Podrobné návody k nastavení u jednotlivých bank, naleznete pod níže uvedenými odkazy.
Import přes API
Při importu plateb přes API rozhraní si potřebné informace o platbách stahuje FAPI přímo z vaší banky. Na straně banky (v internetovém bankovnictví) je potřeba mu k tomu pouze udělit oprávnění, a to pomocí tzv. API klíče neboli tokenu.
Import přes e-mail
Princip importu plateb přes e-mail spočívá v tom, že v internetovém bankovnictví svého bankovního účtu aktivujete zasílání notifikačních e-mailů při každé příchozí platbě. Jako cílovou adresu pro zasílání e-mailů je potřeba nastavit e-mailovou adresu, kterou najdete v nastavení importu plateb ve svém účtu FAPI.
Výsledkem nastavení je, že kdykoli je připsána platba na váš bankovní účet, odešle se e-mail s údaji o platbě do FAPI.
- Nastavení zasílání e-mailů o příchozích platbách z Fio banky
- Nastavení zasílání e-mailů o příchozích platbách z Komerční banky
- Nastavení zasílání e-mailů o příchozích platbách z Raiffeisenbank
- Nastavení zasílání e-mailů o příchozích platbách z ČSOB
- Nastavení zasílání e-mailů o příchozích platbách z MONETA Money Bank
- Nastavení zasílání e-mailů o příchozích platbách z Air Bank
- Nastavení zasílání e-mailů o příchozích platbách z Tatra banky
Nastavení zasílání e-mailů o příchozích platbách z UniCredit Bank- Nastavení zasílání e-mailů o příchozích platbách z VÚB banky
2. Nastavení importu plateb ve FAPI
Na záložce Nastavení - Platby a banky stiskněte tlačítko Nový import plateb.
API
Způsob importu pomocí API podporuje pouze Fio banka a Česká spořitelna.
Import přes API rozhraní je spolehlivější a přitom jednodušší na nastavení než import přes e-mailovou schránku, proto jej doporučujeme přednostně využívat.
- Do pole BANKOVNÍ ÚČET zadejte číslo svého bankovního účtu, ze kterého chcete importovat platby.
- Vyberte ZPŮSOB IMPORTU: API (zobrazuje se pouze tehdy, je-li v poli BANKA vybrána Fio banka).
- Do pole API TOKEN zkopírujte token (šifrovací klíč) vygenerovaný v internetovém bankovnictví vašeho bankovního účtu.
- Nastavení importu uložte stiskem tlačítka Uložit.
FAPI e-mailová schránka
- Do pole BANKOVNÍ ÚČET zadejte číslo svého bankovního účtu, ze kterého chcete importovat platby.
- Vyberte ZPŮSOB IMPORTU: FAPI e-mailová schránka.
- Automaticky vygenerovanou unikátní e-mailovou adresu (pole FAPI E-MAILOVÁ ADRESA) zkopírujte z FAPI do internetového bankovnictví podle návodu pro svou banku (viz výše).
- Nastavení importu uložte stiskem tlačítka Uložit.
Před ostrým provozem doporučujeme import plateb otestovat. Více informací najdete v návodu Testování importu plateb z banky a jejich párování.