Import plateb z banky

Sotva můžeme tvrdit, že je prodejní proces automatický, dokud prodejní systém neumí sám párovat přijaté platby s fakturami. Jak se zbavit rutinní práce, jako je kontrola plateb na účtu, jejich párování s fakturami a ruční potvrzení zaplacení, si popíšeme v tomto článku.

Import plateb z banky se týká pouze plateb, které přijímáte přímo na svůj bankovní účet pomocí klasického bankovního převodu. Nemá nic společného s platbami přijatými prostřednictvím platební brány.

Jak se informace o platbách dostanou do FAPI?

Funkce Import plateb propojí váš bankovní účet s FAPI. Aplikace v pravidelných intervalech (1x za hodinu) stahuje z bankovního účtu údaje o příchozích platbách a ukládá je do FAPI. Informace o platbách můžete do FAPI stahovat z libovolného počtu bankovních účtů.

Pokud jde o způsob importu plateb, na výběr máte ze dvou možností:

  • API - informace o došlých platbách získává FAPI přímo skrze API (Application Programming Interface) rozhraní. Pro přístup je potřeba zadat speciálně vygenerovaný token (šifrovací klíč). Metoda je nejjednodušší a nespolehlivější, momentálně ji však podporujeme pouze u Fio banky.
  • FAPI e-mailová schránka - informace o došlých platbách jsou vaší bankou zasílány do e-mailové schránky FAPI, odkud si je FAPI stahuje. Pokud nemá banka API, pak doporučujeme použít tento způsob.

Doporučujeme pro účely přijímání plateb ve FAPI používat samostatný bankovní účet. V opačném případě se při importu plateb budou z bankovního účtu do FAPI stahovat i údaje o platbách, které s FAPI nesouvisí.

Z jakých bank lze platby stahovat?

FAPI aktuálně podporuje import plateb z následujících bank:

  • Fio banka (CZ, SK)
  • Komerční banka (CZ)
  • Raiffeisenbank (CZ)
  • ČSOB - Era (CZ, SK)
  • MONETA Money Bank (CZ)
  • Air Bank (CZ)
  • Tatra banka (SK)
  • UniCredit Bank (CZ) - Dočasně nedostupné
  • VÚB banka (SK)
  • Česká spořitelna (CZ)

Nabídku bank, ze kterých FAPI dokáže importovat platby, rozšiřujeme postupně. Pokud vaše banka chybí, napište nám a my ji do FAPI přidáme. Bohužel ne všechny banky komunikují ve formátu, který FAPI vyžaduje, a propojení pak není možné. Z bank na českém trhu je to případ třeba mBank.

Jak se párují platby?

Platby stažené do FAPI jsou automaticky párovány s vystavenými fakturami, a to na základě shodného variabilního symbolu. Pokud je po spárování dosaženo plné úhrady faktury, je faktura automaticky označena jako zaplacená.

Při párování nerozhoduje, na jaký z propojených bankovních účtů (je-li jich více) byla platba přijata.

Pokud není variabilní symbol zadán u platby standardním způsobem, pokusí se jej FAPI alternativně získat ze zprávy pro příjemce.

Pokud je u pravidelné fakturace nastaveno automatické strhávání z karty, platby přichází vždy s variabilním symbolem první vystavené faktury. V tomto případě bude platba automaticky spárována s první nezaplacenou fakturou, která patří do této pravidelné fakturace.

Nastavení importu plateb

Pro automatické stahování a párování přijatých plateb ve FAPI je potřeba provést následující nastavení:

  1. Nastavení získávání informací z bankovního účtu (v internetovém bankovnictví)
  2. Nastavení importu plateb ve FAPI

1. Nastavení získávání informací z bankovního účtu

Informace o platbách došlých na účet se získávají u každé banky specifickým způsobem. Postup se liší také v závislosti na tom, jaký způsob importu zvolíte (API, nebo e-mail). Podrobné návody k nastavení u jednotlivých bank, naleznete pod níže uvedenými odkazy.

Import přes API

Při importu plateb přes API rozhraní si potřebné informace o platbách stahuje FAPI přímo z vaší banky. Na straně banky (v internetovém bankovnictví) je potřeba mu k tomu pouze udělit oprávnění, a to pomocí tzv. API klíče neboli tokenu.

Import přes e-mail

Princip importu plateb přes e-mail spočívá v tom, že v internetovém bankovnictví svého bankovního účtu aktivujete zasílání notifikačních e-mailů při každé příchozí platbě. Jako cílovou adresu pro zasílání e-mailů je potřeba nastavit e-mailovou adresu, kterou najdete v nastavení importu plateb ve svém účtu FAPI.

Výsledkem nastavení je, že kdykoli je připsána platba na váš bankovní účet, odešle se e-mail s údaji o platbě do FAPI.

2. Nastavení importu plateb ve FAPI

Na záložce Nastavení - Platby a banky stiskněte tlačítko Nový import plateb.

API

Způsob importu pomocí API podporuje pouze Fio banka a Česká spořitelna.

Import přes API rozhraní je spolehlivější a přitom jednodušší na nastavení než import přes e-mailovou schránku, proto jej doporučujeme přednostně využívat.

  1. Do pole BANKOVNÍ ÚČET zadejte číslo svého bankovního účtu, ze kterého chcete importovat platby.
  2. Vyberte ZPŮSOB IMPORTU: API (zobrazuje se pouze tehdy, je-li v poli BANKA vybrána Fio banka).
  3. Do pole API TOKEN zkopírujte token (šifrovací klíč) vygenerovaný v internetovém bankovnictví vašeho bankovního účtu.
  4. Nastavení importu uložte stiskem tlačítka Uložit.

FAPI e-mailová schránka

  1. Do pole BANKOVNÍ ÚČET zadejte číslo svého bankovního účtu, ze kterého chcete importovat platby.
  2. Vyberte ZPŮSOB IMPORTU: FAPI e-mailová schránka.
  3. Automaticky vygenerovanou unikátní e-mailovou adresu (pole FAPI E-MAILOVÁ ADRESA) zkopírujte z FAPI do internetového bankovnictví podle návodu pro svou banku (viz výše).
  4. Nastavení importu uložte stiskem tlačítka Uložit.

Před ostrým provozem doporučujeme import plateb otestovat. Více informací najdete v návodu Testování importu plateb z banky a jejich párování.

Našli jste odpověď? Děkujeme za zpětnou vazbu. Vaši zpětnou vazbu se nepodařilo odeslat. Zkuste to prosím později.

Potřebujete pomoc? Kontaktujte nás Kontaktujte nás